Getting closer...

30 december 2013 - Antwerpen, België

Drukke dag vandaag. In de ochtend naar de Ghanese Ambassade te Brussel, Schaerbeek. Ik loop de brede boulevard af met haar statige huizen, tot ik de mij inmiddels bekende driekleurige vlag met zwarte ster zie wapperen. Hier moet het zijn.

Binnen tref ik een kleine wachtruimte met houten stoeltjes. Een handvol mensen is aan het wachten op hun documenten. Ik overhandig de nodige papieren en neem plaats. We kijken naar CNN waar het nieuws spreekt van het Russisch schip wat nog altijd wacht op de beloofde ijsbreker.

De sfeer is relaxed en er worden grapjes over en weer gemaakt. Ook is het lekker warm binnen. De inrichting van het kantoor doet me wat denken aan het gemeentehuis op Aruba. Het is wel even wennen om voor verandering eens de enige blanke te zijn. Of wacht, toch nog 1 blanke meneer met zijn gezin (donkere vrouw en een aller schattigst kindje met zachte kroeshaartjes en grote bruine ogen).

Na de nodige administratieve verplichtingen vertrek ik weer richting huis. Op naar de volgende afspraak: het Tropisch Instituut! Hoewel ik volledig tegen vaccinaties ben, deze prik tegen gele koorts is verplicht. Ik kom hier niet onderuit. Gelukkig heb ik mij de afgelopen dagen hierop extra voorbereid: genoeg slaap, gezonde voeding en de nodige beweging (yoga rules!). Ik voel me vitaal en klaar om 'verzwakte ziektekiemen' te verwelkomen in mijn lijf.

Het is flink aanschuiven bij het instituut. Desondanks de crisis is deze sector nog altijd een cash cow. Na ruim 1,5 uur ben ik aan de beurt. In een rap tempo overloopt de arts mijn medische kenmerken. In het gele boekje heeft hij reeds Hepatitis A en B geschreven, en er Tetanus aan toegevoegd. Wacht even, er is toch slechts 1 vaccinatie verplicht? 'Mevrouw, u loopt dan wel een risico. Er is geen enkel medisch argument om uw filosofische overwegingen te staven.' Ik kijk hem aan en glimlach. 'Het is een weloverwogen beslissing, dokter. Enkel de verplichte vaccinatie graag.' Verder zwijg ik raadzaam. Er is veel te doen over al dan niet vaccineren. Ik berust mij echter op meer dan 'filosofische overwegingen' en neem liever 'risico'  dan mijn lijf onnodig ziektekiemen en andere stoffen in te spuiten. Maar ik begrijp dat dit vaak gevoelig ligt, zeker bij artsen van 'oude scholing'. Ik laat het er bij. 5 minuutjes later en 54 euro armer loop ik het instituut uit. Tijd om naar huis te gaan, te rusten en een flinke dosis vitamine C te nuttigen. Dit onaangename deel van mijn stage is gelukkig achter de rug.

Meer weten over al dan niet vaccineren?

en gele koorts?

over Tetanus:

http://nvkp.nl/fileadmin/nvkp/pdf/Dossiers/Tetanus%20dossier%20website%20A-M.pdf (bijv zoekfilter 'Ghana' en kijk tevens ook eens bij de 'wist u dat' )

1. Yvonne:
    3 maart 2014
    Eerst nu lees ik dit allemaal in je Reislogger. Ik hoop innig dat zich geen problemen voordoen en je gezond zult blijven.
    Maar bij het Skype vanmiddag( het is inmiddels 2 maart) vertelde je dat je 3x gestoken bent door een malariamug, innig hopen Papa en ik dat dat geen nare gevolgen geeft.
    XXXXX
  2. Dyveke:
    4 maart 2014
    Geen malaria mug.. of ten minste, dat weet ik nu nog niet. Twee vrijwilligers hebben hier wel malaria, en ook mijn gastmoeder (alhoewel ik daar wat aan twijfel omdat ze haar bloed niet heeft getest...kan ook griepje zijn). Incubatie tijd is ca 10 dagen, dus t is altijd afwachten als je bent geprikt. Gewoon goed naar je lijf luisteren. Er zijn hier medicijnen voorradig, dus geen stress! XXX