Malaria... preventie of niet?

30 december 2013 - Antwerpen, België

Toen ik een half jaar op Aruba verbleef, werd er alom gewaarschuwd voor Dengue (ofwel 'knokkelkoorts'), ook een virusziekte welke wordt overgebracht door muggen. Ik had de pech dat ik net in het regenseizoen aankwam, welke door veranderde weersomstandigheden (climate change?)  verlengd werd en,... wel... eigenlijk zo goed als heel 't half jaar dat ik op dat eiland verbleef regende het.

Warmte, brandende zon, vochtigheid, andere voeding,.. en muggen! Ik werd dagelijks geprikt, wat op mijn blank West-Europees huidje zeer zichtbare tekens achter liet. Ik begon de plekjes te tellen. Dagelijks leed ik onder tussen de 30 en 50 (!) nieuwe muggenbeten.

De regen liet overal plasjes met water achter, ideale kweekplaatsen voor de irritant zoemende virusdragers. Rondom ons huis was dit niet anders (vaak moesten we zelfs door een 10-20 cm plas water van de auto naar huis waden), wat weliswaar 's avonds heerlijke sapo (de Arubaanse padden variant) concerten op bracht, maar tevens zorgde voor veel -heel veel!- muggen!

Waar andere toeristen langzaam aan 'gebruind' raken door de zon, werd mijn bleke pelsje roder met de dag door alle bulten en beten. Als er iemand op dat godvergeten eiland dengue had moeten/kunnen krijgen, dan was ik het. Maar het bleef uit. De Caribische goden waren mij blijkbaar goed gezind.

Nu vind ik muggenbeten vreselijk irritant. Ze jeuken, worden dik en rood, en het ziet er gewoon verschrikkelijk uit. Mij behoeden van deze prikkebeestjes met chemische middelen (minstens 50% DEET)? Een muggennet om 's avonds beschermd te zijn en goed te kunnen slapen? Helemaal voor! Maar om nu 150 euris uit te geven aan tabletten om misschien (want geen enkel geneesmiddel biedt mij 100% doeltreffendheid-noch voor bescherming noch voor behandeling) beschermd te zijn tegen de 1,8% kans om deze ziekte op te lopen? Neen dank u. Een goede gezondheid en een koffer vol vitamine C en echinacea prefereert.

Overigens, de bijwerkingen van zo goed als alle 'preventieve medicatie' (Lariam als ultiem psychotisch voorbeeld) zijn even erg z oniet erger als de ziekte zelf.. daar pas ik toch wel voor ;)

Grappig wel, dat malaria wordt behandeld met zgn 'artesemin based combination therapy'. Grappig, want 'traditionele' geneeskunde (in dit geval Oosterse) wordt toch altijd zo gevreesd en geweerd uit onze medische wereld? Ofwel in het vakje 'complementaire geneeskunde' geplaatst? Wel, Artesemin, ofwel Qinghaosu, blijkt een zeer krachtig middel uit de Chinese geneeskunde, wat wij hier in Europa kennen als 'zomer alsem'. De stof die wordt gedistilleerd uit de gedroogde bloemen en bladeren van deze Artemisia Annua wordt ook gebruikt in behandeling tegen de meest resistente vorm van malaria. Er is dus nog hoop.

De mug die malaria trouwens overbrengt (de zgh 'anophelesmug'), steekt in landelijke streken (niet of zelden in grote steden) en enkel tussen valavond en dageraad. Vroeg het bedje dus in, Dyvje! ofwel lekker gaan feesten in de grote stad :)

Lees ook encyclopedia britannica: http://www.britannica.com/EBchecked/topic/1126694/artemisinin

1. Tine:
    2 januari 2014
    Hey Dyv!
    wist niet dat je in Aruba zo afgezien had vd gevolgen vh regenseizoen! :-)
    Kleine opmerking toch: Je mixt in je blogje wel 2 dingen die toch heel verschillend zijn: dengue en malaria. Allebei overgedragen door een mug, maar de gevolgen zijn toch anders. Voor dengue bestaat geen preventie andere dan muggenmelk op te brengen en groeihaarden zoveel mogelijk uit te roeien (geen stilstaand water in bloempotten, bakjes, etc). Behandeling voor dengue is ook enkel symptomatisch (acetaminofen tegen de koorts, zeker geen aspirine, want die is bloedverdunnend!!). Een eerste keer dengue krijgen is niet zo erg buiten de koorts, maar bij een 2e of 3e keer kan het wel fataal worden want dan wordt het 'hemorragisch' (interne bloedingen dus).
    Voor malaria bestaan wel preventieve medicamenten, maar deze zijn inderdaad niet zonder risico en geven geen garantie zoals je zei. Ik heb begrepen dat malaria ook veel minder voorkomt dan dengue (ik heb in mijn 5 jaar Costa Rica ook nooit dengue gehad, malaria bestaat er wel niet), en dan vooral voorkomt in veraf gelegen landelijke gebieden. Voor malaria bestaat wel een behandeling (inderdaad gebaseerd op 'alternatieve geneeskunde'), dewelke wel nodig is om fatale gevolgen te vermijden.
    Enfin, ik kijk zeker uit naar je verdere reisverslagen van Ghana!!
    groetjes
    Tine
  2. Yvonne:
    3 maart 2014
    Moeilijk voor mij en ik maak mij wel bezorgd.
    XXX Mammie