Youth Harvest Foundation Ghana

2 januari 2014 - Antwerpen, België

We zijn alweer de 2e dag van het nieuwe jaar, aan iedereen die dit leest mijn beste wensen voor een voorspoedig 2014!

De inluiding van dit nieuwe jaar geeft mij een mooie gelegenheid wat te vertellen over de organisatie waar ik mij een 8-tal weken voor zal inzetten: Youth Harvest Foundation Ghana (YHFG).

De YHFG is een niet-gouvernementele organisatie (ngo), opgericht in 2002 door een groep vrienden die het niet langer konden aanzien hoe de Ghanese overheid in die tijd omging met problemen van de jeugd. Sindsdien hebben ze vele succesvolle projecten opgestart. Hun visie mag duidelijk zijn: het creëren van zelfstandige en zelfvoorzienende jongeren in gezonde gemeenschappen. Hun missie vloeit hier direct uit voort: het identificeren van onvervulde behoeften van jongeren, om zo baanbrekende oplossingen te kunnen ontwikkelen, implementeren en financieren, met een blijvend effect op de lokale bevolking.

Veel jonge mensen in de regio missen de elementaire kennis en vaardigheden die nodig zijn om hun seksuele en reproductieve leven te beheren. Daarnaast zijn er veel taboes over seksualiteit in het algemeen, waardoor de verschillende mythes die hierrond ontstaan een eigen leven beginnen leiden tot ze op het laatst als ultieme waarheden worden aanschouwd. Ook sociale normen, zoals gedwongen huwelijken en vroege seksuele initiatie in het noorden van Ghana, vormen een sterke uitdaging om jongeren van goede informatie en diensten te voorzien welke zij nodig hebben om de juiste beslissingen te nemen over hun leven.

Dit leidde in 2003 tot de start van hun eerste project: "Awareness of HIV/AIDS and healthy sexual life". Dit project werd gefinancierd door Het Zwitsers Tropisch Instituut te Basel, hun eerste grote sponsor.

Vanaf 2005 werden er ´Harvest Clubs´ gesticht in alle deelnemende scholen. In 2008 werd er een nieuwsbrief voor jongeren geïntroduceerd, welke wordt geproduceerd door studenten van de middelbare scholen. De jongeren zijn actief betrokken bij het maken van beslissingen aangaande deze nieuwsbrief.

In 2009 werd het YHFG jeugdcentrum gebouwd, de harde kern van het jeugdwerk. Naast een bibliotheek is hier onder meer een internet café te vinden, waar de jeugd leert om te gaan met pc en internet.

De strategie van YHFG is tweeledig:

1. Het geven van directe ondersteuning voor de jeugd in de stedelijke gebieden door het jongerenwerk in Bolgatanga. Het langstlopende programma is het ´adolescence, changes, choices and rights program´ (ACCR),  dat zich richt op schoolgaande jeugd en werkleer - studenten. Bedoeling van dit project is de seksuele en reproductieve gezondheid en rechten van jongeren te bevorderen door het verstrekken van accurate informatie, evenals hen te ondersteunen om op te komen voor hun rechten. Met ´Securing Knowledge Into Lifelong Learning´ (SKILL)  programma wordt dan weer geprobeerd om kansen te creëren voor jonge mensen om hun persoonlijke vaardigheden op te bouwen en hun carrièremogelijkheden te verbeteren.

2. Het geven van indirecte steun voor de opvoeding van kinderen door het versterken van de situatie van de gezinnen in landelijke gemeenschappen. Dit door middel van duurzame landbouw en markttoegang . Met het SUNUGAEco - Fairtrade programma worden ouders in staat gesteld om economisch zelfvoorzienend te worden, door middel van marktgestuurde fair - trade landbouw. De verkregen inkomsten moeten het makkelijker maken voor ouders om hun kinderen van goed onderwijs te kunnen voorzien.

Het is binnen de eerste strategie dat ik gedurende 2 maanden te werk zal worden gesteld. Het geven van informatie rondom seksualiteit (gezondheid en rechten) wordt gedaan in de vorm van een les. Er komen verschillende onderwerpen aan bod, waaronder (mannelijke en vrouwelijke) geslachtskenmerken, (ongewenste) zwangerschap, SOA´s, ongewenst huwelijk en omgaan met agressie.

In totaal omvatten deze onderwerpen een cyclus van telkens 16 lessen, welke afgesloten wordt dmv een klein ´examen´. De lessen worden gegeven in de namiddag en hebben plaats op een 12 tal scholen, waarbij de leeftijden verschillen van 10 tot 24 jaar (Op ´Junior High Schools´ (leeftijd 10-15 jaar), ´Senior High Schools´ (leeftijd 15-24 jaar) en ´Vocational Schools´ (leeftijd 12-17 jaar) ).

De jongeren geven zich hier vrijwillig voor op. Vooraf aan elke cyclus wordt een kleine test afgenomen om het niveau van voorkennis te kunnen bepalen en te ontdekken welke onderwerpen meer aandacht nodig hebben.

De klassen zullen niet klein zijn: maar liefst 20 tot 60 leerlingen per klas! Het wordt een heuze uitdaging dus! Er is echter wel een kans dat er meerdere vrijwilligers op dit project worden ingezet, waardoor we de klassen kunnen opdelen.

Het leuke vooral ook van dit project is dat het in de 2e fase komt. De uiteindelijke bedoeling is om de lessen te laten geven door Ghanese docenten, waarbij de scholen niet langer volledig afhankelijk zijn van vrijwilligers uit westerse landen. De werkwijzen gaan moeten worden geëvalueerd en waar nodig aangepast. Er komt dus ook een deel onderzoekswerk bij van pas!

1. Prynta:
    4 januari 2014
    Wat een interessant verhaal! Erg moedig dat je dit avontuur gaat beleven, ik kijk nu al uit naar de verhalen als je daar eenmaal bent aangekomen! Wat is de vertrek datum Dyv? X Prynt
  2. Dyveke:
    4 januari 2014
    Hej Pryntje!! Ja spannend he! Zie er echt enorm naar uit maar t is soms wel wat overweldigend.. welke lesmethodes, hoe vul ik dit aan, cultuurverschillen, de verschillende religies,... Enfin, ik vertrek 17 februari voor 8 weken (dus 14 april terugreis, aankomst 1 dag later ivm late vlucht...). Onder kopje 'Kaart' zie je de weg die zal afleggen ( nog 5.681 kilometer voor de boeg). XXX
  3. Yvonne:
    18 januari 2014
    Het lijkt mij heel zwaar werk, vooral ook om de grote cultuurverschillen. En men heeft daar, lijkt mij toaal andere begrippen, leefwijzen enzovoorts vooral ten aanzien van seksualiteit, normen, geloof, oude principes van leefwijze en gezin. En het klimaat zal ook een belangrijke rol spelen, om dat vol te houden, los van de gezondheids gevaren als je je er niet genoeg tegen gewapend hebt zoals te doen gebruikelijk als je naar dat soort landen gaat.
    Wij vinden het heel moedig om dit allemaal aan te durven. Als ik het goed begrepen heb ga je dit allemaal doen in groepsverband. Dat is een geruststelling voor ons.
    Heel veel succes met alles. Fijn dat je er een reisblog van gemaakt heb, zodat we alles kunnen volgen. XXXXX Mama en Papa.
  4. Dyveke:
    19 januari 2014
    ik ga jullie ook missen mammie :) XXXXX maar je weet het he: alles komt goed ;)
  5. Yvonne:
    20 januari 2014
    een tikfout in mijn verhaaltje.namelijk "heb"i.p.v. hebt. sorry/
    Älles komt goed"daar houd ik mij maar aan. Tot nog toe heb je
    gelijk gehad en ik hoop innig dat dat zo blijft. Wij zullen je erg missen, maar misschien kunnen we een keertje skype als je er de tijd voor krijgt.En sms en. Ik heb toch nog twee belangrijke vragen
    . Daar stuur ik je een e-mailtje over.XXXXX
  6. Yvonne:
    13 februari 2014
    Het is nu bijna zover Dyvekelief, Maar zaterdag eerst een examen.Dat worden vermoeiende dagen voor je. Ik heb vandaag nog even gekeken waar Ghana precies ligt.Verder kwam ik niet, want ook met dit programma moet ik even pionieren.
    Maar ik doe min best. Ik vind je echt heel dapper hoor, dat je dit allemaal aandurft en hoop innig dat het je heel veel succes oplevert. Tegelijk voel ik mij wat rustiger als ik bedenk dat je er in teamverband bent en werkt. XXX Tot gauw hier thuis,Mammie