Leven in Bolgatanga: stof en naar de wc gaan

25 februari 2014 - Bolgatanga, Ghana

In het leven kun je alles altijd van verschillende kanten bekijken. Je kan  nadruk leggen op de leuke dingen, of enkel oog hebben voor de minder prettige zaken. Zo is het ook in Bolgatanga ('Bolga'). Voor mij althans. Ik moet wel, anders maak ik mezelf het leven hier nog lastiger dan het is. Wat zijn dan zo die dingen waar ik moeite mee heb? En hoe ga ik ermee om?

Tja, waar moet ik beginnen te vertellen. Allereerst is er het stof. Woestijnzand, meegekomen met de 'Harmatan'. Hoe aangenaam verkoelend deze woestijnwind ook zijn kan, dit voordeel weegt niet op tegen de hoeveelheid zand of fijn stof dit meebrengt. Stof tussen je tenen, onder je nagels, stof diep in je longen en je neus tot je bloed hoest en snuit van pure irritatie, stof knarsend tussen je tanden tijdens het eten, stof tussen je benen bij het plassen, stof op de bladzijden van het boek dat je leest, stof op je scherm en tussen de toetsen van je laptop,  stof-stof-stof! Ik schaam me niet, als ik met mijn stofkapje op door de straten fiets. Als ik zie wat er daar in achter blijft, glimlach ik. HA! Een kleine overwinning geboekt tegen het stof.

Stof in het eten is uiteraard minder prettig. Elke keer als mijn gastmoeder heeft gekookt, hoop ik er stiekem toch weer op dat ik dit keer 'knars vrij' kan eten. Maar helaas. Zand, gruis en kleine steentjes, alles komt op de een of andere manier wel in de pot. Ach, Dyv! het schuurt toch de maag, denk ik dan. Wat geen kwaad kan aangezien ik het tegenovergestelde heb van reizigers diarree. Alles zit verstopt. Mijn buik is zo gezwollen als een ballon (grote lompe hompen witbrood en kilo's rijst hebben hier mede schuld aan) en naar de wc gaan is hier niet eenvoudig. Nooit geweten dat ik een soort 'innerlijke rust'  nodig had om mijn behoefte te kunnen doen.

Ja, naar de wc gaan hier echt een uitdaging. Niet alleen is het een logistieke onderneming, je weet gewoon niet wat je overkomt. Je kan op voorhand van alles tegen jezelf zeggen om je voor te bereiden op het doen van je behoeften in een emmer of op een veldje, maar de werkelijkheid overtreft je op een manier die je niet voor mogelijk houdt.

Zo wordt er onder elkaar heel openlijk gesproken over de verschillen tussen 'pee-pee' (nummer 1/kleine boodschap)  en 'poo-poo' (nummer 2/grote boodschap). Pee-pee is een makkelijke (en mannen zijn hier sowieso in het voordeel). Het kost ook minder als je op een plek gaat waar je moet betalen (10 pesewas versus 50).

Bij mijn gastgezin is het de gewoonte om in het veld te gaan, maar natuurlijk is dit overdag niet zo aangenaam in volle zon, zeker als je voor 'nummer 2'  moet gaan. In een emmer (met plastic zakje) kan natuurlijk ook, maar de meeste 'fun' heb je nog wanneer je in de 'un-finished building' gaat. Gezellig een plekje zoeken tussen het vuilnis (goed uitkijken dat je niet in scherp blik of glas stapt, of in de restjes van je voorganger), je groet je buurman of buurvrouw even, een geitje komt voorbij gedarteld,... en dan moet je opschieten want het dikke varken op twee meter afstand staat al ongeduldig te wachten om je boodschap op te vreten. En als je dan denkt alles wel zo'n beetje te hebben gehad, komen er fijn nog een grote stier voorbij, gevolgd door 2 koeien.

Wanneer er wel een wc is (lees: hokje met wc pot, spoelen met water), dan hangt het er van af. Sommige wc's zijn 'geschikt'  voor nummer 1, andere ook voor nummer 2. Hier in het jeugdcentrum mag allebei. Het vervelende is alleen dat de sleutel vaak weg is. En als je kan gaan, drijft er vaak nog van alles in rond. En als je dan je keutels in de pot laat plonsen, spatten de druppels tegen je bips. Nee, dan blijf ik liever trouw aan mijn varken in de unfinished building.

1. Prynta:
    26 februari 2014
    Oh Dyv, wat een verhaal! Ik moet lachen en heb het tegelijk met je te doen. Dat de eerste behoeften al zo avontuurlijk zijn, wat staat je dan nog allemaal te wachten! Ik kijk nu alweer uit naar het volgende verhaal. Tip: misschien moet je op de markt even een kilo pruimen gaan kopen ;)
  2. M ben:
    26 februari 2014
    dit is pure slapstick! welcome in africa...
  3. Rusalka:
    27 februari 2014
    Hi lieve meid, ik zit hier in de Bansteeg met jouw moesje aan ...... haha en moet je verhaal nog lezen maar hoor van Von dat alles goed gaat met je!!!
    Ik meld mij nu aan en ga dat straks in bed heerlijk lezen. Verheug mij erop. Veel liefs en pas op met jezelf maar geniet vooral. XXXXX Rusalka
  4. Rusalka:
    27 februari 2014
    hier kan ik heerlijk op dromen straks, dank je voor dit geweldige plastische verhaal!!
  5. Patje:
    28 februari 2014
    Sterkte duyveke t'is daar blijkbaar niet de hemel op aarde
  6. Yvonne:
    28 februari 2014
    Gisterenavond was ik bij Rusalka en samen lazen we je reislogger.waarna ze meteen een reactie er op gaf. Hier die van mij.
    Hoewel het het benauwend is die gang naar pee-pee (nr 1) en vooral poo-poo (nr 2), moesten we toch vreselijk lachen, zoals je dat allemaal beschreven hebt.
    Wat een moeilijke situatie en begrijpelijk dat je, ook door het eten van dat witbrood, wat je normaal bijna nooit eet en de rijst,een totale verstopping krijgt en dat niet op een normale manier kan afvoeren. Ik zou maar heel veel vruchten en als het enigszins kan iets van sla eten, want anders krijg je ook nog schromelijk vitaminetekort. Verder hoop ik dat je je darmen inmiddels heb kunnen ontlasten! Want je kunt er behoorlijk ziek van worden als alles zo in je buik ophoopt.
    Het was een boeiend verhaal. Inmiddels hebben we fijn kunnen Skype (dankzij Michel die zo attent was om te bellen dat je online was). Met alles wat je ten aanzien van die sanitaire aangelegenheden, zie je er toch verbazend goed uit. Houden zo. Hier laat ik het bij en Papa en ik wensen je heel veel succes met het lesgeven komende week. Belangstellend kijken we uit naar je volgende belevenissen. Blijf gezond! XXXXX Mammie en Paps.
  7. Katleen:
    12 maart 2014
    oh babe wat een ervaring.. in kenya was t ergste toch nog altijd een porseleine gat in de grond..of overlopende toiletpotten maar dit :s zou t er ook moeilijk mee hebbe, maar je zal erdoor wel je simpele toilet thuis meer door zijn gaan apprecieren.. thats what africa does to you xx
  8. Rusalka:
    20 maart 2014
    laat ik nou gedacht hebben dat mijn antwoord verzonden was.... nee dus. maar goed , ik probeer het nog een keer; ik zie het hele gebeuren levendig voor me en elke keer lach ik me rot. ik herken het zo! echt super "ervaring" haha
    hoop dat je veel geniet meisje,
    xxx